فروشگاه اینترنتی نوین بوک

ورود/ثبت نام

تعزیرات

1400-09-27

تعزیرات

نکته: در جرائم موجب تعزیر مجازات معاون از نوع مجازات قانونی جرم ارتکابی است.

نکته: به طور استثنایی در مورد جرم موجب مصادره اموال، انفصال دائم و انتشار حکم محکومیت مجازات معاون به ترتیب، جزای نقدی درجه چهار، شش و هفت است.

نکته: در صورتی که به علت قصاص نفس یا عضو اجرا نشود، مجازات معاون یک تا دو درجه پایین¬تر از میزان تعزیر فاعل اصلی جرم می-باشد.

نکته: هر کس از فرد نابالغ به¬عنوان وسیله ارتکاب جرم مستند به خود استفاده نماید به حداکثر مجازات قانونی همان جرم محکوم می-گردد.

نکته: هرکس در رفتار مجرمانه فرد نابالغی معاونت کند به حداکثر مجازات معاونت در آن جرم محکوم می¬شود.

نکته: هرگاه در ارتکاب رفتار مجرمانه، مرتکب به جهتی از جهات ششخصی مانند صغر و جنون، قابل تعقیب نباشد یا تعقیب یا اجرای مجازات او به جهتی از این جهات، موقوف گردد تاثیری در تعقیب و مجازات معاون جرم ندارد.

نکته: عوامل موجه جرم عواملی عینی است و هم در مباشر جرم و هم بر معاون او اثر می¬گذارد اما عوامل رافع مسئولیت کیفری شخصی هستند و تاثیر آن بر مباشر لزوما باعث تاثیر آن بر معاون جرم نخواهد شد.

نکته: سردستگی عبارت از تشکیل یا طراحی یا سازمان¬دهی یا اداره¬ گروه مجرمانه است.

نکته: گروه مجرمانه عبارت ایت از گروه نسبتا منسجم متشکل از سه نفر یا بیشتر که برای ارتکاب جرم تشکیل می¬شود یا پس از تشکیل، هدف آن برای ارتکاب جرم منحرف می¬گردد.

نکته: هرکس سردستگی یک گروه مجرمانه را بر عهده گیرد به حداکثر مجازات شدیدترین جرمی که اعضای آن گروه در راستای اهداف همان گروه مرتکب شوند، محکوم می¬گردد مگر آنکه جرم ارتکابی موجب حد یا قصاص یا دیه باشد که در این صورت به حداکثر مجازات معاونت در آن جرم محکوم می¬شود.

نکته: در محاربه و افساد فی¬الارض زمانی که عنوان محارب یا مفسد فی¬الارض بر سردسته گروه مجرمانه صدق کند حسب مورد به مجازات محارب یا مفسد فی¬الارض محکوم می¬گردد.

نکته: سردستگی و ارتکاب جرم سازمان¬یافته از جمله جرائمی است که صدور آن غیرقابل تعویق و اجرای مجازات آن غیرقابل تعلیق است.

نکته: سردستگی یک کیفیت مشدده عام و نوعی است. نکته: تعدد جرم یک کیفیت مشدده عام و نوعی است.

نکته: تعدد جرم یعنی شخصی مرتکب جرائم متعددی شود و در میان آن¬ها برای هیچ یک حکم محکومیت قطعی صادر نشود. تعدد جرم به دو نوع است: تعدد مادی یا معنوی.

نکته: تعدد مادی یعنی شخصی در عالم خارج مرتکب حداقل دو رفتار مجرمانه شده است و از بابت هیچ یک محکومیتی قطعی دریافت نکرده است.

نکته: تعدد معنوی یعنی شخصی در عالم خارج مرتکب یک رفتار مجرمانه شود اما این رفتار مجرمانه دربردارنده عناوین متعدد مجرمانه باشد.

نکته: در جرائم موجب تعزیر هرگاه رفتار واحد، دارای عناوین مجرمانه متعدد باشد، مرتکب به مجازات اشد محکوم می¬شود. (تعدد معنوی) مثلا استفاده از سند مجعول و کلاهبرداری از مصادیق تعدد معنوی است که با یک رفتار دو جرم واقع می¬شود در این حالت مجازات جرم شدیدتر یعنی مجازات جرم کلاهبرداری بر محکوم اعمال می¬شود.

نکته: رفتار مجرمانه واحد ولی دارای نتایج مجرمانه متعدد، در حکم تعدد معنوی است و مرتکب به مجازات جرم اشد محکوم می¬شود. نکته: در جرائم موجب حد، تعدد جرم چه تعدد مادی چه معنوی، موجب تعدد مجازات است مگر در مواردی که جرائم ارتکابی و نیز مجازات آن¬ها یکسان باشد.

منبع خبر : کانال حقوق