فروشگاه اینترنتی نوین بوک

ورود/ثبت نام

20 نکته امورحسبی

1400-09-20

20 نکته امورحسبی

نکته: درخواست تجدید مهلت تجدیدنظرخواهی، بیش از یک دفعه پذیرفته نیست.

نکته: در تجدیدنظر¬خواهی از امور حسبی، جهات یا ادله جدید پذیرفته است. نکته: تجدیدنظر¬خواهی در امور حسبی، دارای اثر تعلیقی نیست مگر اینکه دادگاه تجدیدنظر قرار تاخیر اجرای تصمیم را صادر کند. نکته: تجدینظر¬خواهی در امور حسبی دارای اثر انتقالی است و مرجع تجدیدنظر¬ اقدام به رسیدگی ماهوی می¬نماید و در صورتی که تصمیم مورد شکایت را صحیح نداند آن را الغاء نموده و تصمیم مقتضی را اعلام می¬کند.

نکته: هرگاه دادگاه راسا یا برحسب تذکر متوجه تصمیم اشتباه خود شود، می¬تواند در صورتی که آن تصمیم قابل تجدینظر نباشد آن را تغییر دهد.

نکته: امور مربوط به قیمومت در صلاحیت دادگاه عمومی محل اقامتگاه محجور در ایران است و در صورتی که اقامتگاه نداشته باشد در صلاحیت دادگاه دادگاه عمومی محل سکونت محجور است.

نکته: اگر محجور در خارج از ایران اقامت یا سکونت داشته باشد، امور قیومت در صلاحیت دادگاه تهران است.

نکته: در صورتی که اقامتگاه محجور معلوم نباشد، امور قیمومت با دادگاهی است که محجور در حوزه آن دادگاه یافت می¬شود. نکته: هرگاه دادگاهی در جریان رسیدگی به دعوایی، متوجه وجود محجوری شود که ولی یا وصی یا قیم ندارد، باید به دادستان برای تعیین قیم اطلاع دهد. نکته: پدر و جد پدری صغیر، ولی خاص وی محسوب می¬شود و در صورت فوت یکی، چنانچه دیگری در قید حیات باشد، دادستان و دادگاه حق دخالت در امور اموال صغیر را ندارد.

نکته: برای مجانین که جنون آنها متصل به زمان صغر آنها و ولی خاص دارند، نصب قیم لازم نیست.

نکته: در صورت محجور شدن زن، شوهر با داشتن صلاحیت، برای قیومت بر دیگران مقدم است.

نکته: پدر یا مادر محجور، مادام که شوهر ندارد با داشتن صلاحیت، برای قیومت بر دیگران مقدم هستند.

نکته: غیر رشید، کسی است که تصرفات او در اموال و حقوق مالی خود عقلایی نیست.

نکته: در مواردی که علت حجر بعد از رشد حادث شده باشد دادگاه باید ابتدای تاریخ حجر را که بر او معلوم شده است، در حکم خود قید نماید.

نکته: در صورتی که محجور وصی داشته باشد، دادستان و دادگاه حق دخالت در امور او را ندارند و فقط دادرس بعد از رسیدگی می¬تواند وصایت وصی را تصدیق نماید.

نکته: اگر ثابت شود که علت حجر قبل از تاریخ حجر وجود داشته است، اثر حجر از تاریخ وجود علت حجر مترتب می¬شود،والا از تاریخ قطعیت حکم، مترتب می¬شود.

نکته: قیم می¬تواند با رعایت مصلحت، اموال منقول که مورد احتیاج صغیر نیست را بفروشد و از پول آن مالی برای محجور خریداری و یا به نحوی که به مصلحت محجور باشد رفتار کند.

نکته: قیم حق فروش اموال غیرمنقول محجور را ندارد مگر با رعایت غبطه ی محجور و تصویب دادستان.

نکته: قیم در صورتی که پزشک ازدواج مجنون را لازم بداند، با اجازه ی دادستان می تواند برای مجنون ازدواج نماید. نکته: هرگاه طلاق زوجه ی مجنون لازم باشد، قیم به پیشنهاد دادستان و تصویب دادگاه می¬تواند طلاق بدهد.

بیشتر بخوانید...

منبع خبر : بسته جمع بندی وکالت