فروشگاه اینترنتی نوین بوک

ورود/ثبت نام

نکات مهم آزمون های حقوقی

1400-04-28

نکات مهم آزمون های حقوقی

حقوق مدنی

اگر جاعل پيش از انجام دادن ڪار مطلوب بر ميزان اجرت بيفزايد مستحق آن مي باشد. و در صورتي ڪه از اجرت بڪاهد و عامل از آن آگاه نشود مستحق اجرت المثل ڪار خويش است مشروط بر اين ڪه اجرت المثل ڪار او بيشتر از اجرت باشد وگرنه مي تواند اجرت را بگيرد.

آئین دادرسی ڪیفری 

حل اختلاف بین بازپرس و دادستان و رسیدگی به اعتراض شاڪی یا متهم نسبت به قرارهای قابل اعتراض، در جلسه فوق العاده دادگاه صورت می گیرد.تصمیم دادگاه در این خصوص قطعی است،مگر در مورد قرارهای منع یا موقوفی تعقیب در جرایم موضوع بندهای (الف)،(ب)،(پ) و (ت) ماده (302)  ق.ا.د.ک ڪه در صورت تایید، این قرارها مطابق مقررات قابل تجدیدنظر در دیوان عالی ڪشور است.

دادگاه در صورتی ڪه اعتراض شاڪی به قرار منع یا موقوفی تعقیب را موجه بداند، آن را نقض و قرار جلب به دادرسی صادر می ڪند.

حقوق جزا 

تعدد جرم یڪ ڪیفیت مشدده عام و نوعی است.

تعدد جرم یعنی شخصی مرتکب جرایم متعددی شود و در میان آن ها برای هیچ یڪ حڪم محڪومیت قطعی صادر نشود.تعدد جرم به دو نوع است: تعدد مادی یا معنوی.

اصول فقه

شرط اجرای اصل برائت در شبهات حڪمی، تفحص و جستجو از وجود دلیل اجتهادی است؛ اما در مورد شبهات موضوعی، فحص و جستجو از دلیلی ڪه شبهه را برطرف نماید لازم نیست

حقوق تجارت

قائم مقام تجارتی جزء عقود رضایی است با وجود این اگر قائم مقامی به ثبت رسیده باشد عزل قائم مقام در صورتی مقابل اشخاص ثالث معتبر است ڪه مطابق قوانین به ثبت رسیده باشد ، مگر این ڪه ثالث از عزل او مطلع باشد.

حق العمل ڪار شخصی است ڪه به نام خود اما به حساب آمر معامله می ڪند.

آیین دادرسی مدنی 

طرفی ڪه بابت سازش به شورای حل اختلاف احضار شده الزامی به حضور در جلسه ندارد و در صورت حضور نیز الزامی به سازش ندارد.

اگر مذاڪرات طرفین منتهی به سازش گردد، شورا صورت جلسه ی سازش را تنظیم ڪرده و گزارش اصلاحی صادر می نماید و در فرضی ڪه مذاڪرات طرفین منجر به سازش نگردد تعهدات و گذشت هایی ڪه در جریان مذاڪرات مطرح شده لازم الرعایه نخواهد بود.

منبع خبر : دانشگاه حقوق