فروشگاه اینترنتی نوین بوک

ورود/ثبت نام

حمایت از حقوق مولف

1398-04-20

حمایت از حقوق مولف

حمایت از حقوق مولف در بستر مبادلات الکترونیکی

ماده 62- حق تكثير ، اجرا و توزيع (عرضه و نشر) آثار تحت حمايت قانون حمايت حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان مصوب 3/9/1348 و قانون ترجمه و تكثير كتب و نشريات و آثار صوتي مصوب 26/9/1352 و قانون حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم‌افزارهاي رايانه‌اي مصوب 4/10/1379، به صورت «داده پيام» منحصراً در اختيار مؤلف است. كليه آثار و تأليفاتي كه در قالب «داده پيام» مي‌باشند، از جمله اطلاعات، نرم‌افزارها و برنامه‌هاي رايانه‌اي، ابزار و روش‌هاي رايانه‌اي و پايگاه‌هاي داده و همچنين حمايت از حقوق مالكيت‌هاي فكري در بستر مبادلات الكترونيكي شامل حق اختراع، حق طراحي، ‌حق مؤلف، حقوق مرتبط با حق مؤلف، حمايت از پايگاه‌هاي داده، حمايت از نقشه مدارهاي يكپارچه قطعات الكترونيكي (Intergrated Circuits &Chips) و حمايت از اسرار تجاري، مشمول قوانين مذكور در اين ماده و قانون ثبت علايم و اختراعات مصوب 1/4/1310 و آيين‌نامه اصلاحي اجراي قانون ثبت علايم تجارتي و اختراعات مصوب 14/4/1337 خواهد بود، منوط بر آن كه امور مذكور در آن دو قانون موافق مصوبات مجلس شوراي اسلامي باشد.

تبصره1- حقوق مرتبط‌بامالكيت ادبي‌وهنري (Related Rights)  كه پيش از اين به عنوان حقوق جانبي مالكيت ادبي و هنر (Neighboring Rights) شناخته مي‌شدند شامل حقوق مادي و معنوي براي عناصر ديگري علاوه بر مؤلف، از جمله حقوق هنرمندان مجري آثار، توليدكنندگان صفحات صوتي و تصويري و سازمان‌ها و مؤسسات ضبط و پخش مي‌باشند كه مشمول قوانين مصوب 3/9/1348 و 26/9/1352 مورد اشاره در اين ماده مي‌باشند.

تبصره 2- مدار يكپارچه (Intergrated Circuit) يك جزء الكترونيكي با نقشه و منطقي خاص است كه عملكرد و كارايي آن قابليت جايگزيني با تعداد بسيار زيادي از اجزاي الكترونيكي متعارف را داراست. طراحي‌هاي نقشه، جانمايي و منطق اين مدارها براساس قانون ثبت علايم و اختراعات مصوب 1/4/1310 و آيين‌نامه اصلاحي اجراي قانون ثبت علايم تجارتي و اختراعات مصوب 14/4/1337 مورد حمايت مي‌باشد.

ماده 63- اعمال موقت تكثير، اجرا و توزيع اثر كه جزء لاينفك فراگرد فني پردازش(داده پيام) در شبكه‌هاست از شمول مقرره فوق خارج است.

منبع خبر : نکات آزمونی