فروشگاه اینترنتی نوین بوک

ورود/ثبت نام

دادن اموال به طور موقت به تصرف ورثه

1398-02-31

دادن اموال به طور موقت به تصرف ورثه

دادن اموال به طور موقت به تصرف ورثه

ماده 136- بعد از گذشتن دو سال تمام از آخرين خبر غائب، ورثه او مي‌توانند از دادگاه درخواست كنند كه دارائي غائب به تصرف آنها داده شود.

 ماده 137- درخواست بايد كتبي و مشتمل بر امور زير باشد :

1- نام و مشخصات درخواست كننده

2- مشخصات غائب

3- تاريخ غيبت 

4- ادله و جهاتي كه به موجب آن درخواست كننده حق اين درخواست را براي خود قائل است.

ماده 138-پس از وصول درخواست نامه، دادگاه با حضور درخواست كننده و دادستان به دلائل درخواست رسيدگي مي‌نمايد و نيز راجع به اقامتگاه غائب و تاريخ غيبت و معلوم نبودن محل او بازجوئي لازم نموده و در صورت احراز صلاحيت درخواست كننده آگهي مشتمل بر درخواست نامبرده و دعوت اشخاصي كه از غائب اطلاعي دارند براي اظهار اطلاع به دادگاه ترتيب مي‌دهد.

ماده 139- آگهي مذكور فوق در سه دفعه متوالي هركدام به فاصلة يك ماه منتشر مي‌شود و پس از يك سال از تاريخ نشر آخرين آگهي در صورت وجود شرايط مذكور در ماده 1025 و 1026 قانون مدني اموال غائب به تصرف ورثة او داده مي‌شود.

ماده 140- در صورتي كه غائب براي ادارة اموال خود كسي را معين كرده باشد و آن كس فوت شود يا به جهت ديگري صلاحيتش براي ادارة اموال از بين برود و امين براي ادارة اموال معين مي‌گردد و اموال به تصرف ورثه داده نمي‌شود تا حكم موت فرضي غائب صادر شود.

ماده 141- هرگاه در بين اموال غائب مال ضايع‌شدني باشد ورثه يا امين كه اموال غائب به تصرف آنها داده شده آن مال را فروخته و از نتيجة فروش با رعايت مصلحت غائب مالي خريداري و يا اقدام ديگري كه به صرفة غائب باشد، مي‌نمايد.

ماده 142- هريك از امين و ورثه كه اموال غائب به تصرف آنها داده شده است مي‌توانند با اجازة دادستان اموال منقولة غائب را كه مورد احتياج نيست فروخته و از پول آن مال ديگري كه موافق مصلحت غائب باشد، خريداري و يا اقدام ديگري كه به صرفة غائب باشد بنمايند.

ماده 143- درموردي كه اموال غائب به ورثه تسليم مي‌شود هرگاه وصيتي شده باشد بايد اموال مورد وصيت به وصي يا موصي‌له داده مي‌شود مشروط به اين كه مطابق ماده 1026 قانون مدني تأمين بدهند.

مده 144- ورثه و وصي و موصي‌له كه اموال غائب موقتاً به آنها تسليم مي‌شود بايد اموال را با رعايت مصلحت غائب حفظ و اداره نمايند و آنها در ادارة اموال غائب به منزلة وكيل او خواهند بود.

ماده 145- در مورد تسليم اموال به امين يا ورثه، دادگاه به درخواست يكي از ورثه يا امين صورتي از اموال واسناد غائب تنظيم مي‌نمايد و اين صورت در دفتر دادگاه بايگاني مي‌شود و اشخاص ذي‌نفع مي‌توانند از آن رونوشت بگيرند.

ماده 146- در صورتي كه ورثه درخواست كنند صورت اموال با حضور دادستان تنظيم و بهاي اموال به توسط كارشناس معين و در صورت اموال بهاي آن قيد شود، دادگاه درخواست نامبرده را مي‌پذيرد و هزينة ارزيابي از مال غائب برداشته خواهد شد.

ماده 147- نفقة اشخاص واجب‌النفقة غائب و ديون غائب از وجوه نقد يا منافع اموال او داده مي‌شود و در صورت عدم كفايت از اموال منقوله فروخته خواهد شد و اگر اموال منقول هم كافي نباشد از اموال غيرمنقول فروخته مي‌شود.

ماده 148- در غير مورد مادة قبل ورثه و امين حق ندارند اموال غيرمنقول غائب را بفروشند يا رهن بگذارند.

ماده 149- دردعوي بر غائب، ورثه يا امين كه مال به تصرف آنها داده شده طرف دعوي خواهند بود و همچنين ورثه يا امين حق دارند براي وصول مطالبات غائب اقامة دعوي نمايند.

ماده 150- در موردي كه اموال غائب به تصرف ورثه يا امين داده شده باشد دادگاه مي‌تواند حق‌الزحمة متناسبي از درآمد اموال براي ورثه يا امين معين نمايد. هزينة حفظ و ادارة اموال غائب از اموال غائب برداشته مي‌شود.

ماده 151- هرگاه بين ورثة غائب، غائبي بوده كه محتاج به تعيين امين باشد، براي او نيز اميني معين و سهم شخص غائب به امين سپرده مي‌شود.

ماده 152- هرگاه بين ورثة‌ غائب محجوري باشد سهم او به ولي يا قيم يا وصي سپرده خواهد شد.

منبع خبر : نکات آزمونی